Echipa terapeutica a copilului cu autism

Vorbim despre recuperarea copilului cu autism si gasim informatii pe internet sau in cartile de specialitate, cautam terapeutii cei mai avizati, acreditati, mergem pe recomandari, insistam pe castigarea achizitiilor, dar putini sunt cei care scriu despre ce inseamna o echipa terapeutica.

Orice om care ajuta copilul cu autism in recuperare face parte din echipa terapeutica. Vorbim aici despre parinti,frati, bunici, veri (sau orice alt grad de rudenie, persoana ce petrece timp cu copilul), despre terapeutii care il ajuta intr-un cadru organizat sau in mediu, despre supervizorii care stabilesc programele specifice pentru fiecare copil in parte, despre medicii ce monitorizeaza periodic evolutia acestuia si ii recomanda, acolo unde este cazul,tratamentul medicamentos, despre kinetoterapeuti, logopezi, shadow-ul care il insoteste la gradinita/ scoala, despre orice persoana care face parte din viata copilului.

Ce inseamna o echipa unita?

O echipa ce comunica eficient si continuu, o echipa ce contribuie zilnic la recuperarea si bunastarea copilului.

Ce face familia pentru copil?

Familia este prima celula a unui intreg sistem. Cele mai multe abilitati, concepte si notiuni sunt transmise/invatate in primul rand in cadrul familiei. Parintii sunt in general primii care sesizeaza o “problema” ce tine ce dezvoltarea copilului. Ei sunt cei care merg si cer sfatul unui specialist, merg la medicul pediatru ca mai apoi sa fie indrumati catre un specialist ( medic psihiatru, kinetoterapeut, terapeut, logoped, etc).
Tot familia este cea care cauta acesti oameni, ce mai apoi sa devina membrii unei echipe, un ajutor pentru copil.

Ce face medicul?

Medicul pediatru in urma unui screening seziseaza daca intr-adevar exista o “problema” , ca mai apoi sa indrume familia catre un medic psihiatru. Acesta din urma se ocupa de o evaluare amanuntita a copilului, iar acesta primeste un diagnostic.
In urma diagnisticului, familia este redirectionata catre specialisti pentru tratarea si ameliorarea situatiei in care se afla copilul.

Ce face terapeutul?

In tara noastra exista mai multe forme de terapie. Una dintre cele mai cunoscute in ceea ce priveste recuperarea si integrarea copiilor cu autism este terapia ABA (terapie comportamentala aplicata), terapie ce este aplicata in majoritatea centrelor.
Oamenii ce aplica aceasta forma de terapie sunt acreditati de BACB ( behavior analyst certification board). Sunt oamenii acreditati BCaBA/ BCBA, cei care stabilesc programele necesare fiecarui caz in parte, si oamenii acreditati RBT, care e ocupa de implementare planului de interventie.
In prima faza ca terapia sa aiba succes, este foarte important ca terapeutul sa stabileasca o relatie cu copilul, ca terapeutul sa fie asociat cu stimuli placuti, agreati de catre copil. Tot acest proces are sanse de reusita prin joc si joaca, copilul invatand sa manipuleze corect obiectele din mediu (exemplu: invata sa impinga masina si sa se joace functional cu ea, in schimbul rotirii repetate a rotilor).
Terapeutul este dator sa comunice parintelui intr-un mod explicit metodele de predare pentru ca acesta din urma sa continuie cu succes procesul de invatare in mediul natural (acasa, parc, magazin, etc).

Este foarte important ca toti membrii echipei sa vorbeasca acelasi limbaj, ca parintele sa intrebe atunci cand exista nelamuriri si ca toti cei ce formeaza echipa de recuperare a copilului cu autism sa aplice aceleasi tehnici si principii, astfel generalizarea achizitiilor sa se faca intr-un mod cat mai natural si simplu pentru copil.
Toate aceste persoane sunt importante in egala masura pentru copil si toate aceste persoane ajuta la recuperarea si integrarea copilului cu autism in gradinitele si scolile de masa.

Share this post